Firma med emballage engros
I den Round Table klub, jeg er medlem af, har vi an tradition for nogle gange om året at indlede vores møder med et virksomhedsbesøg, hvor vi så kan stifte bekendtskab med virksomhedstyper, som nogle af os aldrig har været i berøring med før.
Da vi i sidste uge på den måde skulle besøge et firma, der handler med emballage engros, må jeg indrømme, at jeg på forhånd tænkte ”Gab, hvor bliver det kedeligt”. Men som så mange gange tidligere tog jeg fejl, for det var faktisk et lærerigt besøg, som jeg tror, at vi alle i klubben fik noget positivt ud af.
Selv om vi selvfølgelig alle i det daglige kommer i berøring med forskellige former for emballage, er det nok de færreste af os, der tænker på, hvor kompliceret en proces, det kan være for diverse producenter at finde frem til den helt rigtige type emballage til deres produkter.
Vi lærte en del
Men det lærte vi noget om under virksomhedsbesøget i sidste uge. Det var direktøren selv, der viste os rundt på virksomheden, og han fortalte meget levende om, hvordan han i mange situationer var en slags mellemmand mellem en virksomhed, der søgte en bestemt form for emballage, og producenterne af emballage, der i øvrigt ofte er udenlandske firmaer.
Det nemmeste, fortalte direktøren, er, når en af vores kunder kan finde en type emballage i det sortiment, vi har på lager, og det er heldigvis ofte tilfældet. Det kan for eksempel være ganske almindelige papæsker til forsendelse, som en kunde gerne vil have med en eller anden form for tryk på, så kundens logo eller varemærke tydeligt fremgår af emballagen. Vi har vores eget trykkeri, så vi kan opfylde langt de fleste ønsker fra vores kunder, fortalte direktøren.
Forsendelse af gaver
En af de artikler, der åbenbart er stor omsætning af i det pågældende emballagefirma, er i hvert fald gaveæsker – se dem her: http://www.jakodan.dk/gaveindpakning/gaveaesker.html af stort set enhver art, for det fremgik tydeligt under vores rundvisning på firmaets meget store lager.
Direktøren fortalte, at netop gaveæsker kan man have på lager i et stort udvalg, for de skal normalt ikke tilpasses en bestemt vare. Skal sådan en æske for eksempel indeholde et stort marcipanbrød, skal gaven jo alligevel pakkes med noget silkepapir eller andet omkring sig, og så betyder det ikke noget alvorligt, om der skulle være et par centimeters plads i overskud.
Vi fik under virksomhedsbesøget også fremvist det lille trykkeri, som virksomheden råder over. Direktøren fortalte om, hvordan de leverer store mængder af for eksempel ganske almindelige, hvide papirsposer til typisk bagerforretninger. Men disse forretninger vil jo gerne reklamere lidt for sig selv på de poser, som bruges til franskbrødet eller kagerne, så de får så trykt deres logo eller bare navn på forretningen på poserne.
Jeg havde da også bemærket under vores tur igennem lageret, at der et sted lå en meget stor stak papirsposer med navnet ”Nørregades Bageri” trykt på, og jeg tænker mig, at det er mest rentabelt for emballagefirmaet at trykke et stort antal poser ad gangen og så have dem på lager til efterfølgende leverancer.